perjantai 20. huhtikuuta 2018

Doulien esittelyjä

Keväinen tervehdys Doulapiiriltä!

Julkaisemme kuukausittain Doulapiirin Facebookissa kulloisenkin kuukauden Doulan, tässä olisi bloginkin puolelle ensimmäiset viisi esittelyä meillä ahertavista doulista💗

Ensimmäisenä esittelyvuorossa doulamme Tia 
 
Tia toimii Doulapiirin yhteyshenkilönä, joten sähköpostia meille laittaessasi vastauksen saat mitä todennäköisimmin tältä nimenomaiselta tehopakkaukselta.

Kuka minä olen?
Olen suurperheen äiti, joka hurahti synnytyksiin esikoisen saatuaan. Minulla on aina monta rautaa tulessa ja teen vapaaehtoistyötä myös monessa muussa muodossa kuin doulana. Opiskelen psykologiksi ja vapaa-aikani kuluu voimistelua harrastavien tyttöjemme hovikuskina.

Doulana parasta?
Doulana parasta on päästä pieneksi hetkeksi mukaan upeiden perheiden matkaan! On ihanaa saada olla tukena, kun uusi ihminen saapuu maailmaan ja nähdä se uskomaton voima, joka synnyttäjistä löytyy. Doulana toimiminen on ainutlaatuista joka kerta ja jokainen syntymä on erilainen, mutta yhtä kaunis. Toisten apuna ja tukena oleminen on minulle luontaista sekä rakasta puuhaa, joten olen onnekas kun aikoinaan päädyin mukaan doulatoimintaan. Tärkeintä mielestäni on että synnyttäjällä on turvallinen olo ja ettei hän koe olevansa tilanteessa yksin.

Tätä ilman en lähde synnytykseen?
Omat muistiinpanot, joihin olen kirjannut synnyttäjän toiveita synnytyksen kulusta. Haluan tehdä kaikkeni, jotta toiveet voitaisiin ottaa huomioon mahdollisimman hyvin synnytyksen aikana.

Terveiseni doulaa miettivälle?
Kannattaa tulla doulailtoihin tapaamaan doulia sekä laittaa rohkeasti doulapyyntö tai viestiä ja kysellä lisää. Meitä doulia on monenlaisia ja jokaiselle synnyttäjälle löytyy varmasti oikea tyyppi tueksi.



Toisena esittelyvuorossa doulamme Erika 

Kuka minä olen?
- Olen viisilapsisen uusperheen äiti ja avovaimo. Itse olen synnyttänyt kaksi kertaa (2008, 2013). Työssä olen kaupan alalla esimiehenä. Doulaamisen lisäksi harrastuksiani on partio ja liikunta. Parasta doulana toimimisessa on tutustua erilaisiin perheisiin ja ihmisiin sekä olla mukana niissä ainutlaatuisissa hetkissä, kun uusi ihminen syntyy maailmaan. Lisäksi toisille avuksi oleminen antaa myös itselle paljon.

Tätä ilman en lähde mukaan synnytykseen?
- En lähde synnytykseen ilman evästä ja doulakassiani. Kassista löytyy esim. itselle sisäkengät, muistiinpanovälineet, perheen synnytystoiveet, kauratyyny ja muuta, mitä saatan synnytyksessä tarvita.

Neuvoni doulaa miettivälle?
- Kannattaa tulla doulailtaan, siellä näkee kerralla useamman doulan ja saa heistä ensivaikutelman, jonka jälkeen on ehkä helpompi miettiä, millaisen doulan itselle toivoisi.

Ikimuistoisin hetkeni doulana?
- On vaikea nimetä yhtä, koska tässä vapaaehtoistyössä niitä on lukuisia sellaisia hetkiä, jotka varmasti tulen aina muistamaan. Mutta kerron niistä kolme: Saavuin doulana paikalle, kun vauva oli vauva juuri syntynyt ambulanssimiesten läsnäollessa kodin eteiseen. Toinen on se, kun näin ja kuulin parkaisun jo, kun pelkkä pää oli vasta syntynyt ja kolmas se, kun olin läsnä koti-vesisynnytyksessä, missä näin kuinka pehmeästi ja kauniisti vauva liukui tähän maailmaan, veden ollessa "välielementtinä" kohdun ja ilman välissä.


Helmikuun esittelyvuorossa doulamme Pirita 

Kuka minä olen?
Moi olen Pirita, kolmen lapsen äiti. Ammatiltani olen lähihoitaja ja työskentelen ikäihmisten parissa.
Doulaamisen lisäksi harrastan liikuntaa, koiran kanssa lenkkeilyä ja soutuspinningissä käyn ainakin kerran viikossa.


Doularepustani löytyy aina?
Sisätossut, muistiinpanovälineet, synnyttäjän toiveet, evästä ja muuta mahdollisesti tarpeellista synnytyksen aikana.

Neuvoni doulaa miettivälle?
Doulailtoihin kannattaa tulla. Siellä tapaa meitä doulia jolloin voi kysellä ja jutella mieltä askarruttavia asioita. Saatte käsityksen meistä doulista ja osaa sitten päättää millaisen doulan haluaa.

Doulana parasta?
Päästä tutustumaan mahtaviin perheisiin ja olla heille tukena heidän elämän tärkeässä tapahtumassa. Saada olla osana heidän matkaansa, nähdä kuinka uusi ihana vauva syntyy tähän maailmaan.
Olla heidän tukena ja turvana, jotta tuntisivat olonsa turvalliseksi.


Maaliskuun esittelyvuorossa doulamme Oona

Kuka minä olen?
- Olen kahden pienen pojan äiti ja yhden miehen vaimo, koulutettu doula ja imetysohjaaja. Odottelemme tällä hetkellä kolmatta lastamme. Hoitoalan koulutukseni sai ensimmäistä kertaa minut kiinnostumaan synnytyksistä, mutta vasta omien synnytykseni jälkeen koen, että ylitsepääsemätön intohimo ja uteliaisuus synnytyksiä kohtaan saatteli minut lopullisesti doulaamisen maailmaan ja kouluttauduin doulaksi.

Toimin Doulapiirin vastuuhenkilönä, yhtenä koulutusvastaavana sekä some -tuottajana, joten päivitykset Doulapiiriin liittyen ovat mitä suurimmalla todennäköisyydellä käsialaani. Rakastan organisointia ja kaikenlaisten asioiden järjestelyä, tämän tästä olenkin pykäämässä jotain tapahtumaa tai illanistujaista kehitteille.

Tätä ilman en lähde mukaan synnytykseen?
- En lähde synnytykseen tutustumatta doulattavaani kunnolla. Joskus tutustumiset ovat hyvin intensiivisiä ja nopeita mikäli aikataulu on tiukka, silloin saatammekin istua kokonaisen illan keskustellen ja miettien tulevaa synnytystä ja tutustuen kaikki toisiimme. Toisinaan tapaan synnyttäjää useasti, melkein koko raskausajan, tällöin tutustumisesta saa kaiken irti ja valmistautumiselle on runsaasti aikaa. Välillä tapaamme keskustelle perinpohjaisesti synnytyksestä ja toisinaan taas istahdamme alas vaihtamaan vain pikaiset kuulumiset.
Konkreettisiakin asioitakin on muutamia mitä ilman en lähde synnytykseen, muistiinpanovälineet ja synnyttäjän oma toivelista ovat aina varmassa tallessa omassa synnärikassissani, sekä SUKLAA!! Sitä ei sovi unohtaa, tätä syö monesti niin, synnyttäjä, mahdollinen tukihenkilö kuin doulakin. 

Neuvoni doulaa miettivälle?
- Tutustu, kysele, kerro... Mieti tarkkaan mitä juuri sinä doulalta toivot ja kerro se myös hänelle. Jos mahdollista, tapaa useampia doulia ja mieti kuka heistä voisi olla juuri sinulle se oikea. Syitä doulan pyytämiselle mukaan odotukseen ja itse synnytykseen on useita, joten nämä keskustelut auttavat myös doulaa tekemään parhaansa ja olemaan juuri oikeassa paikassa sinun synnytyksessäsi. Muistuta myös mahdollista tukihenkilöä tapaamisen tärkeydestä, on tärkeää, että synnyttäjä ja tukihenkilö ovat samaa mieltä doulan valinnasta.

Doulana parasta?
- Doulana ehdottomasti parasta on tutustua uusiin ihmisiin ja oppia koko ajan uutta. Oman doulaus”urani” aikana olen saanut tutustua niin huikeisiin ihmisiin, olen ollut mukana monenlaisten perheiden ja synnyttäjien matkassa ja muistan takuulla ikuisesti heistä ihan jokaisen.
Parasta on myös nähdä synnyttäjissä se mahtava voima, päättäväisyys ja kauneus. Eritoten pitkissä doulaussuhteissa on upeaa päästä olemaan mukana ihan koko matka raskauden alusta aina synnytykseen saakka, siinä on jotain varsin etuoikeutettua ja ikimuistoista. Unohtamatta tietenkään sitä, että saan doulana olla todistamassa sitä hetkeä, kun uusi pieni ihminen syntyy rakastavaan syliin.


Nähdään Doulailloissa!
Oona


Huhtikuun esittelyvuorossa ihana doulamme Puuterikukka! 

Kuka minä olen?
-Olen Putsku, kolmen pienen pojan äiti ja ihanan miehen vaimo Tampereelta. Olen synnyttänyt 2014 ja 2016 Taysissa, sekä 2017 kotona.

Ammatiltani olen farmaseutti, hiihdonopettaja ja kuntovalmentaja.
Harrastan tanssimista ja laulamista.

Ilman tätä en lähde mukaan synnytykseen?
-Synnytykseen lähtiessä otan mukaan paitsi doulakassini, myös nöyryyttä ja hiljentymistä ihmeen äärelle, voimaa ja lämpöä synnyttäjää tukemaan.

Neuvoni doulaa miettivälle?
-Doulaa miettivälle haluaisin sanoa, että doula on synnyttäjälle tukena juuri niinkuin synnyttäjä itse haluaa. Doula voi yhtä hyvin olla aktiivisesti mukana esimerkiksi lääkkeettömässä kivunlievityksessä kuin hiljaa vieressä tai kauempana, vain läsnä.
Doula on tukena myös puolisolle tai muulle tukihenkilölle, doula on koko perhettä varten ja usein auttaa puolisoakin tukemaan synnyttäjää paremmin. Doula ei vie toisen tukihenkilön paikkaa, vaan tukee häntäkin, molemmille on omat roolinsa ja paikkansa.

Ikimuistoisin hetkeni doulana?
-Doulana minusta on hienoa olla tukena naisille ja perheille heidän matkallaan, auttaa voimaantumaan, olla läsnä elämän tärkeimpinä hetkinä.
Voimauttava synnytyskokemus kantaa äitiä ja vauvaa sekä koko perhettä pitkälle vauvavuoteen ja elämään, ja sitä kautta luo hyvää energiaa eteenpäin. Olisi hienoa, että jokainen synnyttäjä voisi synnytyksen koittaessa tuntea levollisuutta ja luottamusta itseensä, kehoonsa ja vauvaansa. Tätä edesauttaa olo siitä, että on turvassa ja kannateltuna, missä tukihenkilöillä on tärkeä rooli.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti